Nahlédnutí pod pokličku značky Nady Venduly Stillerové

V dnešním blogu se můžete seznámit s „paní šéfovou“ Valér týmu Vendulou Stillerovou a jejími originálními šperky, které tvoří pod značkou Nady.

Wendy

Vendula Nady Stillerová.

Vendula Stillerová je členkou Valér týmu a má na starosti vedení chodu celé galerie – administrativu, komunikaci s vystavujícími autory a plno dalších povinností. Kromě toho je také úspěšnou šperkařkou a její originální šperky z různých materiálů jsou k shlédnutí a zakoupení u nás ve Valéru. Více o ní a její tvorbě se můžete dozvědět v dnešním rozhovoru.

Postupně ses stala „paní šéfovou“ Valéru. Jak ses k tomu vlastně dostala a co je na vedení handmade galerie nejtěžší a co Tě naopak baví?

Dostala jsem se k tomu trochu jako slepý k houslím. Měla jsem zájem se na celém projektu podílet, ale neměla jsem od počátku v plánu to vést. To přišlo až později, kdy mi přišlo, že celému projektu chybí hlavně pevné vedení. A když se pak pár původních členů ještě stáhlo a rozhodovala jsem se, jestli na projekt přispěju více, rozhodla jsem se, že pokud ano, tak jedině, když tomu budu „velet“. K mému překvapení o tom nevyvstaly ani žádné spory a všichni mě tak nějak přirozeně přijali, za což jsem jim vděčná. Každý máme svůj úkol a snažíme se ho plnit co nejlépe. Nejtěžší je asi dohnat všechny autory, získat od nich vše potřebné (místy včetně zboží). Často jsou to lidé velmi zaneprázdnění a zároveň malinko nespolehliví ve vztahu k obchodním partnerům (nikoli pak k jejich vlastním zákazníkům). Baví mě náš projekt jako celek, baví mě ta komunikace s lidmi. A v neposlední řadě mě taky baví vytváření kompozicí pro propagaci Valéru a našich autorů.

z výroby
z výroby
Letni bourka

Drátovaný wire-wrappingový náhrdelník Letní bouřka.

Výrobě šperků se věnuješ už několik let a během té doby sis vyzkoušela několik technik, od korálkování před nadyrhaní a wire-wrapping až po odlévání do ztraceného vosku. Kterou techniku máš nejraději? A je nějaká, kterou by sis ráda vyzkoušela, ale zatím nebyl čas nebo příležitost?

Nejraději mám asi právě ty vosky. A pak dráty. Každá technika má svoje limity, ale vosky jich mají hodně málo. Navíc na modelování z vosku nepotřebuju tolik pomůcek. Je to skvělá technika na delší pobyty mimo domov.
Oproti tomu dráty jsou v jistém směru větší výzva, hlavně pokud používáte jen chladné spoje. Konstrukce musí být perfektně vymyšlená, aby šperk dobře držel a zároveň dobře vypadal.

Ono mě ve své podstatě nejvíce baví navrhování šperků a vymýšlení technického provedení. Samotná výroba je pak pro mě hlavně relax, protože jinak pracuju především hlavou, kdežto u šperků hrají prim ruce, a tak si hlava může odpočinout. Moc se mi líbí smalty, to je něco, co bych chtěla jednou umět.

z výroby
z výroby
z výroby
z výroby

Prozraď nám, jak vznikla technika nadyrhaní a o co vlastně jde.

Technika nadyrhaní vznikla právě při vymýšlení technického řešení, kdy jsem chtěla dát jednoduchým provázkům s uzlíky a korálky tvar. Chtěla jsem vytvořit lehký, vzdušný, jemný šperk. Jako šitý by byl moc hutný a těžký. Nejprve jsem zkusila první ploché šperky. Zkusila jsem jako základ, kostru, použít nerezový drát. Byl tuhý a nepoddajný, což je v této technice výhoda, protože umožňuje dostatečně dotahovat jednotlivá vlákna. Právě v dotahování vláken je ale háček. Nelze je dotahovat příliš – kostra sice výrazně neuhne, ale může dojít k povolení předešlých vláken a to rozhodně není žádoucí. Celá technika je velmi variabilní, lze si hrát s tvarem kostry, se sílou vláken, s velikostí korálků, s rozmezím uzlíků… a to nemluvím o možnostech barevných. A rozhodně není omezen na 2D :)

z výroby
z výroby
Zuzka Topalli

Ukázka nadyrhaných šperků.

Máš za sebou i několik zahraničních a vystavovatelských úspěchů, který považuješ za největší?

Za obrovský úspěch považuju umístění mého náhrdelníku Srdce na druhém místě v mezinárodní šperkařské soutěži Metal contest 2014, kterou pořádá Fire Mountain Gems, jeden z největších amerických e-shopů s tvořivým materiálem a které se účastní stovky šperkařů z celého světa. Jako další velký a trochu nečekaný úspěch beru rozhovor, který se mnou dělal americký časopis o drátování Wirework magazine. Rozhovor vyšel v podzimním čísle roku 2015 a kromě rozhovoru mě požádali o návod na drátovaný šperk, což byla velká pocta a zároveň i výzva. Ale asi největší úspěch pro mě bylo to, že se loňská výstava Jádro porcelánu, kterou jsme měly dohromady se Šárkou Schmelzerovou, tak krásně povedla :)

Srdce

Vítězný náhrdelník Srdce.

Jaké máš plány do budoucna? Chystá se nějaká nová kolekce či výstava?

Plánů by bylo! Mám v plánu několik šperků do kolekce „Města“, rozvržené další tři kolekce. Každá je trochu jiná, ale vesměs se v nich prolínají techniky – wire-wrapping s nadyrhaním, lití s nadyrhaním atd. Jedna je více romantická, jiná silně odkazuje k loftům a hippies stylu. Jedna je stále jen na papíře, další už mám rozpracované. Mám taky ještě spoustu porcelánových kabošonů, které postupně zpracovávám. S Šárkou jsme plánovaly zopakovat si společnou výstavu… ale kde brát ten čas?

z výroby
z výroby
z výroby
z výroby
FacebookTwitterGoogle+